درحاشیه ء روزگاری جنگی درگرفت
عمر محسن زاده عمر محسن زاده

 نامه یی از عمر محسن زاده به م .ن. عظیمی

رفیق گرامی سلام !

" روزگاری جنگی درگرفت" را خواندم یادکرد تان را از حماسهء پرافتخار جلال آباد می ستایم وازابتکار گردآوری فاکت ها ، خاطره ها ودیدگاه های درون وبیرون میهن ما درباره آن صمیمانه استقبال می کنم. یقین دارم که نگارش مدون جنگ در" جبهه شرق" گرد وغبار نشسته برروی یکی از برگ های درخشان تاریخ سیاسینظامی کشور مارا خواهد زدود وباذکر زوایا و کارنامه های غرورآفرین ، ایمان وپایداری فرزندان راستین وطن دردشوارترین لحظات تاریخ در روشنی بیشتر قرار خواهد گرفت. باید درکار گرد آوری مواد واسناد ، اشخاص آگاه ورسالتمند بسیج گردند.

من درجریان جنگ جلال آباد دروطن نبودم واز سوی حکومت متبوعم وظیفه داشتم تا با تاسیس سفارت ونماینده گی دایمی جمهوری افغانستان درویانا- اتریش به حیث شارژدافیر درعرصه سیاسیدیپلوماتیک فعالیت کنم. اضطراب دراین جبهه با " جبهه شرق " مشابهت داشت. زیرا مجاهدین هفتگانه به کمک آی اس آی و متحدین منطقه یی وغربی خود حکومت جلای وطن راتشکیل نموده وبرای کسب به رسمیت شناسایی به تعرض گسترده دیپلوماتیک آغاز نموده بودند. این که این تعرض چگونه در اتریش ودیگر کشورهای اروپایی به شکست مواجه شد، بحث جداگانه یی است و امیدوارم روزی به ارزیابی و پزوهش گرفته شود. منظور من دراین جا تنها اشاره به فضای متشنج ونا آرامی است که درآن روزها وجودداشت ودرجمع دیپلومات ها (کوردیپلوماتیک ) همه انتظار سقوط حاکمیت جمهوری افغانستان را می کشیدند. زبان دیپلوماتیک ، حالت چهره وحرکت دست وبدن کارمندان سیاسی مطالب زیادی را افاده می کرد.

چند روز پیش ازآغازجنگ در" جبهه شرق " وزیر خارجه وقت ، عبدالوکیل به نماینده گی های سیاسی در اروپا هدایت داده بود تا به ژورنالیستان بیرونی ویزه مسافرت صادر ننمایند. درمیان ژورنالیست هایی که آرزوی خبرگزاری از رویداد های افغانستان را دااشتند، یکی هم داکتر مصطفی دانش وتیم معیتی اش به نماینده گی از تلویزیون دوم آلمان بود. آقای ماخان شینواری شارژدافیر سفارت افغانی دربن که بعداً به مجاهدین پیوست، از دادن ویزه به آن ها ابا ورزید. دانش ناگزیر به این جانب مراجعه نمود . درحالی که چند ساعتی بیش دراختیار نداشتیم ، من باقبول مسؤولیت واعتماد کامل به رزمنده گان قهرمان جبهه شرق نه تنها ویزه لازم را اجرا نموده بل درفراهم آوری مقدمات سفر تیم تلویزین یاد شده نیز همکاری نمودم. درآن هنگام لازم بود که جهان نیز ما را سرازنو می شناخت وبه توانمندی های مان باور می کرد.

ازبخت خوب این کار صورت گرفت ودانش هم رسا لتش را به شایسته گی انجام داد . او از جنگ در ننگرهار گزارش زنده ومستندی را که حاکی از پیروزی قوای مسلح جمهوری افغانستان وشکست پاکستان ومجاهدین وابسته به آن بود، تهیه نمود ودرتلویزین های المان، سویس واتریش به نمایش گذاشت. شاید این فلم یکی ازدقیق ترین وخوب ترین گزارش ها درباره " جبهه شرق " باشد که هم عملیات هوایی وزمینی وهم فرار سربازان پاکستانی و مجاهدین را نشان می دهد.

متأسفانه من این فلم کوتاه ومستند را دراختیار ندارم ؛ ولی باورمندم که دربایگانی تلویزین دوم المان مو جود باشد. رفقای ما درالمان شاید بتوانند آن را ازطریق مصطفی دانش ویا مستقیماً ازتلویزین یاد شده به دست آورند. مشاهده آن حتماً برای شما جالب خواهد بود.

گذشته از این من دررابطه با حوادث آن روزها کنفرانس های مطبوعاتی متعددی را برقرار نموده وبرخی گزارش های روزنامه های اتریش رادراختیاردارم . اگر به آن ها ضرورت باشد، می توان دراختیارشما شما قرار دهم.

درفرجام اندیشه های تان را بلند، قلم تان را توانا تر و تندرستی تان را کامل تر می خواهم.

با بهترین تمنیات رفیقانه

عمر محسن زاده

من درحالی که از احساس نیکو ووطنپرستانهء این نویسنده فرزانه و متعهد به آرمان های والای مردم افغانستان ارج فراوان گذاشته وازنوشتن و فرستادن این نامه سپاسگزاری می نمایم؛ از رفقا ودوستانی که درجرمنی زنده گی می کنند وبا دوست دیرینم آقای دانش ارتباط دارند، احترامانه تقاضا می کنم تا درمورد به دست آوردن آن فلم مستند با نامبرده به تماس شوند و این سند مهم تاریخی را که برگ دیگری است از افتخارات قوای مسلح افغانستان به دست آورده و برای کسی که حاضر شود آن حماسه را بنویسد وجاودانی سازد، بفرستند. درضمن از دوستان دیگر نیز آرزو برده می شود تا از همکاری های شان درنوشتن خاطرات آن جنگ و فرستادن ارقام واسناد دریغ نفرمایند. / با عرض حرمت : نبی عظیمی


December 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها